Ove Rabba - Fundamentkontrollør i Statnett

Ove Rabba er utleid til Statnett og jobber som fundamentkontrollør på "Vestre korridor - linjepakke 2". Vestre korridor er en fellesbetegnelse for sentralnettet på Sør-Vestlandet, hvor Statnett ønsker å spenningsoppgradere fra nåværende 300 kilovolt til 420 kilovolt. Prosjektet er planlagt ferdigstilt i 2021.

I Oves prosjekt skal det bygges linjer fra Lysebotn til Duge, Lysebotn til Tjørhom, Tjørhom til Tonstad og Tonstad til Fjotland, med totalt 219 mastepunkter og 876 fundamenter. 

"Mesteparten av fundamentene er fjellfundamenter, men det er en del spesielle fundamenter fra toppen av Lyseheia og ned til Lyse stasjon, så dette blir spennende."

Det er Valard som bygger fundamenter og monterer master og linjer, og Oves jobb går ut på å sjekke fundamentene.

"Vi er ute og kontrollerer i all slags vær. Regn og skodde er dagligdags, og oppe på Lyseheia har vi stort sett alle årstidene hver dag."

Siden hele traseen stort sett er uten veiforbindelse blir alt utstyr og byggemateriale flydd inn med helikopter. Terrenget oppe i fjellet gjør det også vanskelig for arbeiderne å komme seg fra punkt til punkt. 

"Vi bruker bil, båt, helikopter og snøscooter, eller så går vi fra punkt til punkt. ATV er ikke godkjent på denne strekningen."

Ove har vært i anleggsbransjen siden 1985, kun avbrutt da han tok teknisk fagskole i Kristiansand. Han har jobbet med grunnarbeid, forskaling, armering, støping og maskinkjøring, og han har bakgrunn som bas, formann, driftsleder, anleggsleder, kontrollingeniør i vei-, tunnel- og byggeprosjekter. 

"Første gang jeg jobbet for Centerpoint var på Fellesprosjektet E6 i Jernbaneverket. Der var jeg i 2,5 flotte år. Nå har jeg akkurat startet mitt oppdrag i Statnett, og det fungerer veldig bra."

GOD SOMMER!

Tiden går fort og nå er det snart sommerferie for mange. Prosjektene tar et hvileskjær – i hvert fall alle de som er i rute og har planlagt dette. For andre prosjekter er sommeren en anledning til å få gjennomført en rekke aktiviteter som har vært planlagt til minste detalj i lang tid, men som ikke kan gjennomføres mens landet er i daglig drift. Alle prosjekter lever sitt eget liv, men felles for dem alle er en ting – de er 100% avhengig av riktig kompetanse og riktige ressurser for å bli levert som avtalt på pris, tid og kvalitet. 

Centerpoint bidrar med spesialister til komplekse prosjekter og vi ser at det er stort behov for spisskompetanse i alle prosjekter. Dette er en forutsetning for at prosjektene skal lykkes, og dette er også grunnen til at Centerpoint har mye å gjøre også i 2016.  Etter nedgangen i oljesektoren har vi dreid oss mer over mot infrastruktur/samferdsel og IT, og det har vært godt å ha flere ben å stå på.  Dette medfører at vi fortsatt kan tilby spennende oppdrag for våre ansatte og samarbeidspartnere, samt kan gi våre kunder topp kvalitet.  Som en del av vårt langsiktige fokus på kvalitet, har vi i år også blitt ISO 9001-sertifisert. 

Totalt har vi over 50 rammeavtaler med offentlige og private virksomheter, og vi har det siste året vunnet ytterlig 10-15 stykker.  Dette danner grunnlaget for at vi fortsatt er i sunn drift og har mange prosjektroller som skal dekkes.

Fokus på kvalitet og fornøyde kunder gjør at vi fortsatt kan ansette nye, flinke kollegaer og det siste året har en ny Bid Manager og to nye rådgivere blitt ansatt internt i administrasjonen. Disse er med på å styrke og videreutvikle våre kjerneverdier som er Resultater, Humor, Utvikling og Kvalitet, og vi ser at dette er gode grunnpilarer i både gode og dårlige tider.  

Jeg ser frem til fortsatt mange vellykkede prosjekter og ønsker deg en riktig god sommer!


Jakob Grova
Administrerende direktør
CENTERPOINT

Ivar Aasen klar for hjemreise

Vi gratulerer Det norske oljeselskap ASA med ferdigstillelse av plattformdekket til Ivar Aasen-feltet som nå skal seiles fra Singapore til Norge. Dekket ble levert på budsjett og til riktig tid, som gjør at feltutbyggingen er i rute mot produksjonsstart 1. desember.

Centerpoint har hatt over 40 konsulenter involvert i oppfølging av engineering og bygging på dette prosjektet. Bon voyage!

Les mer om dette på www.detnor.no

Rammeavtale med Statoil

Centerpoint har vunnet rammeavtale med Statoil innen multitekniske disipliner og prosjektledelse i allianse med Ross Offshore, Frontica Advantage, Lilleaker Consulting, Technogarden Engineering Resources, Albatross Prosjektledelse og Norconsult. 

Avtalen trer i kraft 1. juni 2016 og strekker seg over fire år, med mulighet for opptil åtte år inkludert opsjoner.

Les mer her.

Pål Venås - Fra olje til elkraft

Pål Venås er utleid til Statnett, og jobber på North Sea Link-prosjektet i Kvilldal. Dette er et stort prosjekt hvor verdens lengste strømførende kabel under vann skal legges mellom Norge og England. Statnett planlegger sammen med den engelske systemoperatøren National Grid å opprette en forbindelse mellom Norge og England. Kabelforbindelsen vil koble de nordiske og britiske markedene sammen, og gi fordeler på begge sider av kabelen. Pål fungerer som bindeledd mellom byggherre (Statnett) og hovedbedrift (Implenia) og hans rolle er å etterse at planlegging og arbeid blir utført i henhold til lover, regler og kontrakter.

- Det er en svært krevende jobb. Man skal holde tunga beint i munnen, da HMS er en del av alle operasjoner som utføres, og man må kunne stille de riktige spørsmålene innen alle disipliner. På den andre siden så er det kanskje det som gjør det så spennende å jobbe med også.

Pål har tidligere vært flere år i oljebransjen, hvor han har fått være med på store og små prosjekter i både inn- og utland. Han begynte som HMS-koordinator på riggprosjekt for Coast Center Base (CCB) opp imot en rekke forskjellige oljeselskaper. Etterhvert ble det andre aktører, blant annet Westcon, Aibel, Statoil og OneSubsea. 

- Det mest intense var et svært omfattende prosjekt for Westcon og Transocean USA, hvor første halvdel var i Italia og siste halvdel ble utført i Romania. Det var noen måneder som ga minner for livet, og jeg lærte mye om forskjeller på norsk og utenlandsk arbeidskultur og arbeidspraksis. 

Han stortrives i oppdraget hos Statnett, og det å gå fra oljebransjen til anleggsbransjen har vært en positiv forandring. 

- Det var Peder i Centerpoint som tok kontakt og lurte på om jeg var interessert i en stilling innen HMS i Statnett SF. Det var nesten helt perfekt timet fra hans side, da jeg nettopp hadde begynt å se etter et nytt prosjekt å jobbe med. Tonen mellom Centerpoint og meg er veldig god, og jeg er glad Peder tok kontakt på det tidspunkt han gjorde. 

Ny ansatt i administrasjonen!

Vi har fått en ny ansatt i administrasjonen i Centerpoint. Han heter Carl Simon Grimwade og skal jobbe som rådgiver. Carl har utdannelse innen økonomi (BA) fra Durham University i Nord-England og ledelse (MSc) fra Imperial College Business School i London, og har tidligere erfaring fra formuesforvaltning i London.

Vi er glade for å ha ham med på laget! 

Fotokonkurranse - "Hvem har den beste utsikten?"

Våre utleide konsulenter jobber på spennende prosjekter over hele landet og har tatt bilder av utsikten på arbeidsplassen sin. Her er de beste bildene vi fikk inn i konkurransen.

Vi gratulerer Dines Haslund med dette vinnerbildet. Han er utleid til Det norske oljeselskap ASA på Ivar Aasen prosjektet. Bildet er tatt ombord i båten "Lewek Express" som installerer rørledningen til Ivar Aasen på havbunnen.

Dines Haslund - Lead Pipeline på Ivar Aasen

Dines Haslund er utleid til Det norske oljeselskap ASA som Lead Pipeline på Ivar Aasen-prosjektet. Han begynte i oppdraget i 2011 i en fase der mange forskjellige utbyggingskonsepter skulle modnes til et nivå der eierne av feltet (Det norske, Statoil og Bayerngas) kunne fatte en beslutning om videreføring. Dines var ansvarlig for å gjennomføre FEED (Front End Engineering and Design) på rørledningene. 

Dette var en meget intensiv og morsom periode der vi var et lite team som på kort tid laget ferdige omfattende arbeidspakker. Anbudene ble sendt ut internasjonalt, og vi fikk god respons blant leverandørene.

Anbudsperioden varte fra vinteren 2012 til våren 2013, og Dines satt som teknisk ansvarlig for tilbudene. EMAS AMC vant anbudet, og da startet neste fase i prosjektet der detaljprosjekteringen ble utført i EMAS’ lokaler på Lilleaker i Oslo. Han sitter i dag som teknisk leder for undervannsarbeidet (SURF). 

Det er mange underleverandører fra rundt omkring i Norge, Sverige, Skottland og så langt borte som i Japan. Jeg har vært fantastisk heldig å få være med å følge opp disse leveransene.

I 2015 startet installasjon av de 3 rørene som er 0.3 og 0.5 m i diameter. Rørene er opprinnelig i 12m lengder som igjen er sveiset opp i 1000m lengder på land. Når båten (Lewek Express) kommer blir rørene kveilet opp på 3 store tromler, for så å rulles ut igjen på havbunnen. 

- Dette høres kanskje enkelt og besnærende ut, men det krever utrolig mye forarbeid.

Dines har vært utbyggers representant om bord på fartøyet som installerte undervannsrørene, et fartøy som egentlig holder til i Mexico gulfen, og som ikke har vært på norsk sektor tidligere. Båten ankom Gulen i slutten av juli, og to av rørene var ferdig lagt fire uker senere. Det er mye prestisje for både for den marine kontraktøren og for Det norske, så derfor ble det ekstra viktig å ha høyt fokus på sikkert arbeid.

- Dette var en uforglemmelig tur, både i form av varighet men også måten vi fikk løst en del utfordringer underveis og som resulterte i at vi ble ferdige uten noen hendelser på hverken mennesker eller utstyr.

Dines tror at grunnen til at de har lykkes ligger i at Det norske har et lite, men effektivt team, der alle har klart definerte roller, og at det er god stemning. Dette har gitt resultater. SURF som delprosjekt i Ivar Aasen gjør det veldig bra, og klarer så langt å holde både budsjett og tidsplan.

- Dette å få «en klapp på skulderen» fra eierne og de som sitter oppe i prosjektledelsen gir en god følelse og litt ekstra energi til videre innsats.

Dines kom i kontakt med Centerpoint etter en utestasjonering i Libya og Ivar Aasen-prosjektet muliggjorde et samarbeid. Hos Det norske har han fått være med på mye spennende og hatt mye ansvar. 

- Jeg stortrives i dette oppdraget. Jeg har vært i dette prosjektet fra tidlig i konseptfasen og fram til vi nå i år begynner å plassere rørledningen og annet utstyr nede på havbunnen. Jeg trives godt som konsulent i denne typen prosjekter som har en tidsavgrensning og der innholdet i jobben har et stort element av ingeniør/teknologi. Det passer godt til min personlighet og måten jeg liker å jobbe på.

Joachim Holm: Byggeleder på Ekebergbanen

Joachim Holm er utleid til Sporveien som byggeleder på Ekebergbanen, hvor strekningen rives i sin helhet og det skal bygges nytt anlegg, inkludert ny kontaktledning. Joachims oppgave er å følge opp entreprenørens arbeid og fremdrift. 

- Vi har enkeltsporet drift på utgående spor mens inngående spor bygges og visa versa når inngående spor er ferdigstilt. Dette er komplisert da trikken passerer hvert 5 min i begge retninger.

Han har fått ansvaret for oppfølging av sprengningsarbeider, KL-arbeider og oppbygging av baneprofilet, samt jordingsanlegg og trekkerør/kummer. 

Joachim er utdannet sivilingeniør fra NTNU i 2003 og har tidligere vært med på å bygge Hard Rock Café på Karl Johan, et nybygg for Smart Club på Brånåsen og rehabilitering av et eldrehjem på Majorstua. Fra 2010-13 var han innleid til Jerbaneverket som byggeleder på plattformforlengelsesprosjekter der de blant annet måtte diamantsage og sprenge/pigge vekk ca 3500m3 med fjell for å tilpasse lengden på den nye plattformen.

- Dette var et meget krevende prosjekt med enkeltsporet drift og tog som passerte i 90 km/t 5-6 meter unna der vi jobbet.

Det forrige prosjektet Joachim var involvert i var byggeledelse på Gjettum stasjon for Sporveien. Der ble det blant annet bygget 2 bilbroer, én plasstøpt og én i prefab, samt en kulvert under sporet.

- Den plasstøpte brua ble bygget over et område der vi senket baneprofilet med opptil 10-12 meter. Her ble det spuntet på begge sider og støpt støttemurer. Dette var et komplisert og spennende prosjekt som var utrolig artig å være med på.

Etter å ha vært ansatt som konsulent i noen år ville Joachim prøve seg som selvstendig. Han forhørte seg med ulike firmaer og kontaktet Centerpoint etter anbefaling fra en bekjent.

- Forholdet til Centerpoint har absolutt innfridd. Bra oppfølging og særdeles hyggelige mennesker bidrar til en hyggelig hverdag. 

Han har nå jobbet med jernbaneprosjekter i flere år og håper å kunne fortsette med det i fremtiden.

- Det skjer utrolig mye på denne fronten de kommende år så jeg ser for meg å fortsette med dette fremover. Jeg liker godt prosjekter som involverer mange fagområder som for eksempel betong, spunt, utomhus, osv.

Ivar Aasen - Stålunderstellet på plass

Stålunderstellet til Ivar Aasen-plattformen ble løftet på plass onsdag 10. juni, og står nå klart til å kompletteres med plattformdekket som er under produksjon ved SMOE i Singapore. Produksjonsstart er planlagt til fjerde kvartal 2016.

Vi gratulerer Det norske med vellykket installasjon og er stolte av å kunne si at flere av våre konsulenter har vært involvert i planleggingen og utførelsen av denne operasjonen.

Store dimensjoner; 137 meter, nettovekt på 8 900 tonn

Store dimensjoner; 137 meter, nettovekt på 8 900 tonn

Ivar Aasen-feltet ligger på Utsirahøyden i Nordsjøen og produksjonen er beregnet å nå toppen med rundt 75 000 fat oljeekvivalenter per dag (brutto). Feltet har en planlagt levetid på 20 år, og Det norske har en eierandel på 34,8 prosent i feltet.

Stålunderstellet ble løftet sakte ned til havbunnen på 112 meter av løftefartøyet Thialf. Olav Henriksen, direktør for prosjekter i Det norske, er stolt over at den første installasjonen nå er synlig ute på feltet.

Det 137 meter høye stålunderstellet på 112 meters dyp

Det 137 meter høye stålunderstellet på 112 meters dyp

Totalt er understellet 137 meter høyt og har en nettovekt på 8,900 tonn. Snart starter forboringen med Maersk Interceptor. Neste år blir plattformdekket installert på toppen av understellet.

Se en timelapsevideo av operasjonen HER.

Les mer på Det norske sine sider HER.